Μηνιαίο Δελτίο Ενημέρωσης: Οκτώβριος 2016
Mobile Commerce
Οι αγορές μέσω κινητών συσκευών τείνουν να ξεπεράσουν τις αγορές μέσω των επιτραπέζιων (desktop) συσκευών. Και οι αγορές που δείχνουν αυτήν την κατεύθυνση και αυτή τη στιγμή ηγούνται είναι οι αγορές της Ιαπωνίας και του Ηνωμένου Βασιλείου. Αυτό ανακοίνωσε η εταιρεία Criteo, στην πρόσφατη κοινοποίηση της έρευνάς της για το πρώτο εξάμηνο του 2016.
 
 
Σημαντικές διαπιστώσεις της έρευνας:
• Το εμπόριο μέσω κινητών αναπτύσσεται μαζί με τις δυνατότητες των υποδομών για κινητά τα οποία αναπτύσσουν οι εταιρείες ηλεκτρονικού εμπορίου. Οι μάρκες που προσαρμόζονται σε αυτήν την τάση αποκτούν σαφές προβάδισμα σε σχέση με τους ανταγωνιστές τους.
• Οι επιχειρήσεις δεν μπορούν πλέον να αγνοούν τις πλατφόρμες mobile οι οποίες εξελίσσονται σε κύριο μέσο απόκτησης πωλήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου.
• Οι επιχειρήσεις πρέπει να αναπτύξουν μαζί με το mobile web ισχυρές εφαρμογές (apps) και οι web εφαρμογές τους να είναι παράλληλα προσανατολισμένες προς το ηλεκτρονικό εμπόριο. Οι δε στρατηγικές στόχευσης πρέπει να κινούνται και αυτές προς την κατεύθυνση του κινητού εμπορίου (Mobile commerce) ούτως ώστε να επωφελούνται από κάθε κίνηση περιήγησης των καταναλωτών με σκοπό την αύξηση των εσόδων από το ηλεκτρονικό εμπόριο.
'Aλλες διαπιστώσεις:
Η έρευνα δείχνει περαιτέρω ότι η αύξηση των χρηστών που αποφασίζουν να αγοράσουν είναι πιο δυνατή στο κομμάτι του κινητού από αυτό του επιτραπέζιου (desktop).
Επίσης οι λιανέμποροι που έχουν προσαρμόσει τα συστήματα τους στο εμπόριο μέσω κινητού επιτυγχάνουν υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης .
Οι αγορές μέσω κινητού στο Ηνωμένο Βασίλειο και στην Ιαπωνία έχουν ξεπεράσει τις αγορές που πραγματοποιούνται μέσω των επιτραπέζιων συσκευών. Επιπλέον βάσει της έρευνας οι μεγαλύτερες αυξήσεις στην αγορά μέσω κινητού γίνονται στη Γαλλία , Αυστραλία, Βραζιλία και Νότιο Κορέα. Δεν είναι τυχαίο ότι οι χώρες αυτές έχουν αναπτύξει συστήματα πολύ φιλικά για τους αγοραστές μέσω κινητών συσκευών.
 
To focus στα smartphones!
Από τις κινητές συσκευές την μεγαλύτερη αύξηση σημειώνουν τα έξυπνα τηλέφωνα, smart phones ενώ η συμμετοχή των tablets στο σύνολο του τζίρου των κινητών συσκευών μειώνεται. Αυτή η τάση ενισχύεται και από την τάση όλο των εμπόρων να αναπτύσσουν sites τα οποία είναι φιλικά προς τα smartphones.
 
Apps
Πρωτοπόροι έμποροι δημιουργούν εφαρμογές (apps) υψηλών προδιαγραφών και δίνουν τη δυνατότητα στους πελάτες τους να ψωνίζουν με ευκολία και άνεση. Εφαρμογές όπως η προσωποποίηση, εμφάνιση στο Home Screen, άμεση φόρτωση, περιεχόμενο offline, μηνύματα push, κάνουν την εμπειρία αγοράς πλούσια και πιο συναρπαστική για τους πελάτες που αγοράζουν μέσω κινητού τηλεφώνου.
Σημαντική διαπίστωση είναι το ότι οι εξελιγμένες εφαρμογές (apps)επιτυγχάνουν τρες φορές περισσότερες πωλήσεις από ένα απλό mobile web.
 
Personalization
Στην εποχή του Direct Mail  η εξατομίκευση των προσφορών και γενικά επικοινωνιών για εμπορικούς σκοπούς ήταν το Α και Ω της επιτυχίας.
Ο κύριος λόγος που οι επιχειρήσεις  ξεκίνησαν να κάνουν χρήση του Personalization ήταν οικονομικός και είχε σχέση με το ποσοστό απόκρισης που έπρεπε  μια καμπάνια να επιτύχει. Το κυριότερο κόστος είχε σχέση με το κόστος ταχυδρόμησης που στην Ελλάδα ήταν πολύ υψηλό και αυτό ήταν ένας από τους λόγους που η αγορά της απευθείας πώλησης δεν αναπτύχθηκε επαρκώς.
 
Έτυχα να παρουσιάσω σε μια εκδήλωση  εκπροσώπων ηλεκτρονικού καταστήματος τα εργαλεία CRM και RFM scoring τα οποία χρησιμοποιούνται για να έχουμε εξατομικευμένες  καμπάνιες E-mail. Οι παριστάμενοι   ξεπέρασαν αυτό το σημείο παρουσίασης  λέγοντας πως επειδή το κόστος του E-mail είναι χαμηλό δεν υπάρχει ανάγκη για στοχευόμενη επικοινωνία. Αυτό φυσικά δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο όπου η αγορά βρίσκεται στα πρώτα στάδια ανάπτυξης, απαντιέται και σε αγορές αναπτυγμένες..
Σε μια πρόσφατη έρευνα που έγινε στη Μεγάλη Βρετανία ευρέθη ότι το 89% των επιχειρήσεων δεν πραγματοποιούν στοχευόμενες καμπάνιες χρησιμοποιώντας εργαλεία Personalization. Η χρησιμοποίηση των δεδομένων των καταναλωτών πρέπει να γίνεται κατά τρόπο έξυπνο. Αυτό εξασφαλίζει ότι οι διάφορες προσφορές θα απευθύνονται στους σωστούς καταναλωτές για αύξηση της αποδοτικότητας της ενέργειας. Αυτό οικοδομεί μια σχέση που θα βασίζεται στην εμπιστοσύνη, πίστη και πάνω από όλα προσφορά προϊόντων που χρειάζονται οι πελάτες. Από την άλλη πλευρά αν η καμπάνια εκτελείται  δίχως να λαμβάνουμε υπόψη τις ανάγκες του πελάτη, μπορεί να έχει αντίθετο αποτέλεσμα και στην ακραία περίπτωση την εξαίρεση του πελάτη από το πελατολόγιό μας. Για να έχουμε τα στοιχεία εκείνα που χρησιμεύουν στην  προσωποποίηση θα πρέπει να συλλεχθούν και εδώ αντιμετωπίζουμε το πρόβλημα των προσωπικών δεδομένων που απαιτεί λελογισμένη χρήση από την πλευρά των επιχειρήσεων και όχι τον βομβαρδισμό των χρηστών με άχρηστες προσφορές που τελικά θα καταλήξουν σε spam. 
Τούτου λεχθέντος, οι χρήστες δεν θα πρέπει να δουν κατ΄ανάγκη τη συλλογή των δεδομένων ως αρνητικό επειδή υπάρχουν πολλές καλές πλευρές σε αυτό όπως η καλύτερη και πιο εξατομικευμένη επικοινωνία Marketing με περισσότερες  καλύτερες και σχετικές προσφορές. Ως τόσο για να οικοδομηθεί εμπιστοσύνη σε επιχειρήσεις θα πρέπει να είναι απολύτως διαφανές το πώς θα χρησιμοποιήσουν τα προσωπικά δεδομένα τα οποία πρέπει  να ζητούνται μόνο για βελτίωση των υπηρεσιών προς αυτούς. Μέσω εξατομικευμένων  επικοινωνιών. Δυστυχώς στη χώρα μας είμαστε ακόμη στο στάδιο των ενιαίων προσφορών προς όλους με αποτέλεσμα οι καταναλωτές να πλημμυρίζουν με προσφορές που είναι εντελώς άσχετες  οι οποίες δημιουργούν συνθήκες απογοήτευσης εκ μέρους των καταναλωτών και υποβάθμιση της αξίας της μάρκας στο μυαλό του καταναλωτή.
 
Νομοθεσία
Είναι βασικό να παρακολουθούμε τι συζητείται στην ΕΕ κάθε φορά διότι αργά ή γρήγορα θα έλθει και σε εμάς με τη μορφή οδηγίας για να ενσωματωθεί στο εσωτερικό δίκαιο.
 
 
Geoblocking
Ο ορισμός του geoblocking ή γεωγραφικού αποκλεισμού είναι όταν κάποιος  ιστότοπος δεν δίνει το δικαίωμα αγοράς  σε κατοίκους κάποιων χωρών επειδή δεν έχει τη δυνατότητα εξυπηρέτησης παραγγελιών σε αυτές τις χώρες. Επίσης όταν ο ιστότοπος αυτός παραπέμπει τους καταναλωτές κάποιων χωρών  να απευθυνθούν στο τοπικό ηλεκτρονικό κατάστημα (περίπτωση αντιπροσώπου). Η ΕΕ έχει προτείνει την αποφυγή τέτοιων πρακτικών προτείνοντας μια οδηγία για την περίπτωση. 
 
Αν η οδηγία  αυτή γίνει αποδεκτή τότε οι επιχειρήσεις θα είναι υποχρεωμένες να πωλούν τα προϊόντα τους και σε αγορές όπου δεν έχουν εξυπηρέτηση παράδοσης, επιστροφής, ανταλλαγής, πληρωμών. Αυτό θα δημιουργήσει προβλήματα στις επιχειρήσεις και η ΕΠΑΜ μαζί με την ΕΜΟΤΑ  έχουν προτείνει αλλαγές  στο σχέδιο της οδηγίας. Η ΕΠΑΜ έχει αναλύσει το θέμα και στο Υπουργείο Ανάπτυξης, στέλνοντας λεπτομερές υπόμνημα στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου.
VAT στο εξαγωγικό ηλεκτρονικό εμπόριο
Μετά από πολλές προσπάθειες της ΕΜΟΤΑ Η Ευρωπαϊκή επιτροπή υιοθέτησε τις προτάσεις μας για one stop shop για το VAT του ηλεκτρονικού εξαγωγικού εμπορίου. Σήμερα αν μια Ελληνική επιχείρηση πωλεί στη Γαλλία και ξεπεράσει το όριο των 100.000 Ευρώ ετησίως θα πρέπει να ανοίξει κωδικό VAT στη Γαλλία, καθώς και τραπεζικό λογαριασμό και να διορίσει φορολογικό αντιπρόσωπο ο οποίος θα επιμελείται  για την πληρωμή του Γαλλικού ΦΠΑ κάθε μήνα. Με τη νέα πρόταση της επιτροπής η Ελληνική επιχείρηση θα καταβάλλει τον Γαλλικό ΦΠΑ στην Ελληνική Δ.Ο.Υ. και η Δ.Ο.Υ θα επιμεληθεί την πληρωμή του στις Γαλλικές αρχές. Αυτό θα οδηγήσει σε αύξηση του διασυνοριακού εμπορίου και σοβαρή μείωση των εξόδων που απαιτεί η σημερινή κατάσταση.
Για το θέμα αυτό η ΕΠΑΜ έχει στείλει υπόμνημα στο Υπουργείο Ανάπτυξης για χρήση στο Συμβούλιο των κρατών-μελών.
Δείτε περισσότερα εδώ 
 
Εθνικός Κώδικας Δεοντολογίας
Μετά από πρόσκληση της ΓΓ Εμπορίου η ΕΠΑΜ προσήλθε μαζί με άλλες οργανώσεις  καταναλωτών και αγοράς για να προταθεί ενιαίος κώδικας για το ηλεκτρονικό εμπόριο. Ο Πρόεδρος της ΕΠΑΜ επεσήμανε ότι ο κώδικας μπορεί και πρέπει να περιλάβει όλες τις μορφές πωλήσεων από απόσταση ήτοι  Πωλήσεις μέσω TV, Ηλεκτρονικό Εμπόριο, εμπόριο μέσω καταλόγων και κάθε τρόπο πώλησης από απόσταση. Η λογική εδώ είναι ότι, οτιδήποτε  προβλέψεις για το όλον ισχύει για το μέρος με κάποιες επιπλέον προβλέψεις λόγω της διαφορετικής τεχνολογίας που απαιτείται για το ηλεκτρονικό εμπόριο π.χ. cookies. Η ΕΠΑΜ έχει αποστείλει τις προτάσεις της για τη βελτίωση των υπαρχόντων κωδικών δεοντολογίας και αναμένει την τοποθέτηση του Υπουργείου για την τελική διαμόρφωση του κώδικα. Επ΄ ευκαιρία να αναφερθεί εδώ ότι το ισχύων κώδικας δεοντολογίας της ΕΠΜΑ έχει την πιστοποίηση του Πανεπιστημίου Πειραιώς.
 
Trustonline –Σήμα εμπιστοσύνης
Η ΕΠΑΜ έχει δημιουργήσει το σήμα Trustonline , το σήμα εμπιστοσύνης για τα ελληνικά e-shops το οποίο είναι διαθέσιμο στην Ελληνική αγορά από τον Ιούλιο 2015.  Ενσωματώνεται μαζί με το Ευρωπαϊκό σήμα εμπιστοσύνης της ΕΜΟΤΑ και αποτελεί πέρα από την ξεκάθαρη και άμεση ένδειξη αξιόπιστου καταστήματος, διαβατήριο για τις επιχειρήσεις που σκοπεύουν στις διεθνείς αγορές και θέλουν να αποκτήσουν διεθνή πελατεία. 

Δείτε περισσότερα εδώ 

Newsletter

Γραφτείτε στο Newsletter μας για να λαμβάνετε τα νέα μας στο e-mail σας


toplink